Agencja badań statystycznych

Cele przeprowadzania badań marketingowych rynku czytelniczego

Posted on | August 21, 2020 | No Comments

Rynek książki w Polsce to dla wydawców oraz księgarzy szereg wyzwań. Choć przynajmniej w roku 2019 statystyki pod względem czytelnictwa nieco się poprawiły, to wciąż większość podmiotów szuka sposobów na to, aby zwiększyć swoje dochody i zminimalizować straty. Szereg użytecznych informacji, jak to zrobić, można uzyskać dzięki badaniom marketingowym rynku czytelniczego. Czego można się dzięki nim dowiedzieć?

Cele badań marketingowych rynku czytelniczego

Niezależnie od branży, badania marketingowe to szereg danych, które można wykorzystać do budowania zarówno krótkoterminowej, jak i długoterminowej strategii marki. Dzięki nim można sprawdzić ogólne tendencje w zakresie czytelnictwa czy chęci co do korzystania z różnych form książek (np. e-booki lub audiobooki).

Uzyskiwanie takich danych okresowo pozwoli także dowiedzieć się, czy tendencje są wzrostowe lub malejące i jakie kroki w związku z tym należy podjąć.

Wnioski z badań marketingowych rynku czytelniczego

Wnioski uzyskane dzięki badaniu marketingowemu rynku czytelniczego mogą pozwolić na:

  • opracowanie krótkoterminowej i długoterminowej strategii działania,
  • wybranie najbardziej dochodowych źródeł przychodu,
  • przygotowanie spójniejszej i efektywniejszej strategii komunikacyjnej,
  • poznanie najbardziej dochodowych kanałów sprzedaży.

Jak widać wyniki takiego badania to tak naprawdę podstawa do tego, by tworzyć silną i konkurencyjną markę, która oprze się nieprzychylnym tendencjom rynkowym i będzie miała względnie stabilną pozycję.

Jak przeprowadzić badanie marketingowe rynku czytelniczego?

Jedną z najlepszych technik jest w tym przypadku metoda CAWI, czyli ankiety wspierane internetowo. Są one rozsyłane do grupy respondentów dobranych według ściśle określonych kryteriów co jest podstawą, aby uzyskać rzetelne i wiarygodne wyniki.

Przeprowadzaniem badań marketingowych rynku czytelniczego zajmuje się m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®. Dysponuje ono własną platformą Badanie-Opinii.pl, dzięki której takie ankiety są przeprowadzane. Dodatkowo ogromnym jej atutem jest fakt, że bazę tę tworzy ponad 150 tys. respondentów podzielonych według szeregu kryteriów, od wieku, przez deklarowane zarobki, aż po zainteresowania.

Oczywiście metoda CAWI nie jest jedyną, z której w tym przypadku warto skorzystać. Użyteczna może być też technika Desk Reserach, czy Indywidualne Wywiady Pogłębione, które pozwalają uzyskiwać bardziej kompleksowe odpowiedzi na zadane pytania. W przypadku tej ostatniej metody barierą jest to, że może być ona oczywiście skierowana do mniejszej grupy osób i jej przeprowadzenie jest bardziej czasochłonne.

Jak doskonale widać badanie marketingowe rynku czytelniczego to szansa dla wydawnictw oraz księgarni na to, by w tym jakże trudnym sektorze móc wciąż być konkurencyjnym. Jeśli są Państwo zainteresowani przeprowadzeniem takiego badania, zachęcamy do kontaktu z Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat®, które realizuje je dla podmiotów wielu różnych sektorów.

Comments

Comments are closed.

  • O nas

    Agencja badawcza ComercialUnion to przede wszystkim szerzenie informacji na temat badań statystycznych, marketingowych, czy też badań fokusowych i sondaży. Staramy się w każdym tekście na łamach niniejszego portalu przedstawić jak najlepiej poszczególne aspekty badawcze. Na wielką uwagę zasługuje tutaj współpraca przy tworzeniu serwisu pracowników agencji badawcze BIOSTAT, z którą serdecznie dziękujemy
  • Recent Comments