Pewność badań
Posted on | May 5, 2015 | No Comments
Jeszcze dziesięć lat temu zdrowy człowiek oznaczał kogoś, kto nie potrzebuje i nie korzysta z opieki lekarskiej. Wiele się jednak zmieniło – wzrost świadomości dotyczącej wartości profilaktyki sprawił, że dziś mianem zdrowego określa się człowieka poddającego się regularnym badaniom, co oznacza, że dba on o swoje zdrowie i jest nim czynnie zainteresowany.
Podobny wzrost świadomości odbywa się w dziedzinie zarządzania przedsiębiorstwem i marketingu. Jeszcze niedawno firma, którą stać było na badania opinii czy rynkowej pozycji, uznawana była za podejrzanie zamożną – dziś coraz szerzej słychać hasło „Nie stać mnie, żeby takich badań nie robić!”
Ważne decyzje podejmuje się lepiej w oparciu o wyniki badań – pewność, jaką pozwalają one uzyskać jest wartością budującą wizerunek przedsiębiorstwa. Korzystnie podjęte decyzje bardzo często u podstawy mają właśnie badanie zlecone firmie działającej w branży sondażowej. Nie wspierane w ten sposób wybory nie zawsze okazują się trafne, a co za tym idzie nie generują zysków.
System badawczy
Oczywiście, badania mają swoje wady. Pierwszą z nich jest z pewnością to, że pochłaniają środki – i to zwykle jest przyczyną zniechęcenia przedsiębiorców. Jednak niekoniecznie wydatki związane z badaniem muszą być aż tak znaczne. Można je ograniczyć przeprowadzając badanie samemu.
Dzięki zautomatyzowaniu systemu badawczego, który przestał opierać się na ankietach papierowych, drukowanych, wypełnianych, a następnie digitalizowanych, znacznie skrócił się także czas realizacji badania. Obecnie najpopularniejszą metodą sondażową jest wspierany komputerowo wywiad telefoniczny (ang. Computer Assisted Telephone Interviewing). Dzięki jej zastosowaniu, pozyskiwane dane zapisywane są bezpośrednio w systemie do badań telefonicznych, co pozwala zaoszczędzić fundusze zwykle pochłaniane przez druk kwestionariuszy papierowych oraz czas potrzebny na przepisanie danych z ankiet do komputera.
Dzięki zastosowaniu omawianej metody możliwe stało się także udostępnienie oprogramowania do CATI przedsiębiorcom, którzy zechcą prowadzić szybkie i tanie badania bez konieczności zlecania ich na zewnątrz. Wystarczy komputer z zestawem słuchawkowym i dostępem do Internetu oraz licencja wspomnianego oprogramowania, by rozpocząć badawczą przygodę.
Funkcjonalność oprogramowania
Decydując się na takie rozwiązanie zyskujemy twardą podstawę wnioskowania, które usankcjonuje podejmowanie określonych decyzji. Chcemy zatem, żeby pozyskiwane dane były rzetelne i przejrzyste. Warto zwrócić więc uwagę na funkcjonalność oferowanego oprogramowania do CATI.
Najlepsze oprogramowanie pozwoli, niezależnie od stopnia skomplikowania ankiety, uniknąć błędów logicznych, które stanowiłyby przeszkodę we właściwym odczytaniu wyników badania. Służy temu moduł śledzenia logiki ankiety (przejść między pytaniami), który na bieżąco pozwoli wykryć pomyłki w czasie tworzenia formularza ankiety. Inne niebezpieczeństwa to na przykład naddatek ankiet określonej grupy – możliwe jest jednak wyeliminowanie błędnych wpisów poprzez nałożenie ograniczeń na poszczególne zmienne w ankiecie, na przykład przy pomocy modułu analizy próby, który pozwala na automatyczne zatrzymanie badania, w przypadku osiągnięcia próby o zadanych parametrach.
Warto przetestować wersję demo wybranego oprogramowania do CATI, w ten sposób zorientujemy się, czy jest ona kompatybilna z naszą przeglądarką internetową, czy odpowiada nam interfejs itp. Istotną informacją jest także adnotacja dotycząca technicznego wsparcia zapewnianego przez dostawcę oprogramowania – może ona świadczyć o wysokiej jakości systemu.
Tags: badania ilościowe CATI > badania metodą CATI > badania techniką CATI > badania telefoniczne > oprogramowanie badawcze > oprogramowanie CATI > oprogramowanie CATI-System > oprogramowanie dla CATI > oprogramowanie do badań telefonicznych > oprogramowanie do CATI > system CATI > system do badań telefonicznych > system do obsługi badań telefonicznych