Agencja badań statystycznych

Badania user experience – zastosowanie w branży e-commerce

Posted on | May 8, 2017 | No Comments

Badania User Experience w zakresie analizy e-commerce

Badania UX są bardzo często stosowane w szeroko pojętej branży IT. Zlecają je firmy wprowadzające nowe aplikacje i programy na rynek, ale również sklepy, którym zależy na podwyższeniu wskaźnika sprzedaży. Warto zatem zapytać jakie informacje mogą zyskać internetowe sklepy dzięki badaniom user experience i jak je można wykorzystać w praktyce.

Jak się przygotować do badania rynku e-commerce?

Prowadząc badania w kierunku sprawdzenia konkretnego sklepu internetowego warto w pierwszej kolejności zastanowić się jakie pytania należy zadać badanym. Dobrze przygotowane badanie powinno być nastawione na uzyskanie jak największej liczby informacji przy niewielkiej ilości pytań. Opiniodawca nie może czuć się przesłuchiwany, a raczej sam powinien udzielać odpowiedzi zgodnych ze swoimi poglądami i odczuciami.

Kogo wybrać do badania user experience w branży e-handlu?

W przypadku badania sklepów internetowych najlepiej skierować swoje pytania do potencjalnych klientów. Jeśli badany jest sklep z artykułami dla dzieci najlepiej zapytać o opinie mamy, jeśli to sklep z galanterią dla mężczyzn – warto skierować pytania zarówno do panów jak i pań, natomiast badając drogerię pytania najlepiej skierować do młodych kobiet. Należy przy tym zwrócić uwagę na to, że nie zawsze w sklepie z produktami skierowanymi do konkretnej grupy, zakupy robią jej przedstawiciele. Przykładem jest wspomniany wyżej sklep z galanterią męską. Jak się okazuje portfele, paski czy spinki do mankietów zazwyczaj kupują kobiety dla swoich mężczyzn – stąd warto uwzględnić ich zdanie podczas badań.

O co warto zapytać podczas badania UX?

W branży e-commerce bardzo ważny jest wygląd strony oraz jej funkcjonalność. Aby kupujący decydowali się na odwiedzenie sklepu, zakupy i powrót do niego, strona musi być intuicyjna w obsłudze i wyglądać schludnie. To jednak nie jedyne cechy, brane pod uwagę przez klientów. Poniżej kilka kwestii, które warto poruszyć w badaniu:

  • wygląd strony – czy i co warto byłoby zmienić;
  • proces wyboru towarów – jak są poukładane, które są zbyt lub za mało widoczne, czy opisy produktów są odpowiednio wykonane;
  • proces rejestracji i zakupu – czy nie ma problemów z rejestracją i logowaniem, czy zakupy i zapłata za towar nie nastręczają problemów technicznych;
  • jasność sformułowań w dokumentach – czy regulamin sklepu, zakupów, reklamacji itp. jest czytelny i zrozumiały dla klienta.

Pozwolenie opiniodawcy na wypowiedzenie się w powyższych kwestiach umożliwi poprawę ewentualnych usterek lub modyfikację strony uwzględniającą powtarzające się wskazówki w odpowiedziach badanych. Takie postępowanie pozwoli jak najlepiej dostosować sklep do oczekiwań klientów.

Comments

Comments are closed.

  • O nas

    Agencja badawcza ComercialUnion to przede wszystkim szerzenie informacji na temat badań statystycznych, marketingowych, czy też badań fokusowych i sondaży. Staramy się w każdym tekście na łamach niniejszego portalu przedstawić jak najlepiej poszczególne aspekty badawcze. Na wielką uwagę zasługuje tutaj współpraca przy tworzeniu serwisu pracowników agencji badawcze BIOSTAT, z którą serdecznie dziękujemy
  • Recent Comments